
Terugkijken: webinar De duurzame voedselketen
met Marian Wagemakers en Boer Spierings
Wie Oss zegt, zegt Unox, Bouwman en Zwanenberg. Maar juist in de vleesstad rollen anno 2021 meer vegetarische producten van de band dan ooit tevoren. Dit is de essentie van het Webinar van Global Oss dat op 23 februari jl. is gehouden.Twee bekende Osse producenten namen de deelnemers mee in hoe zij duurzaam voedsel produceren en wat het belang daarvan is. De vele positieve reacties maken duidelijk dat dit onderwerp actueel is. Wil je het Webinar terugkijken?
Webinar Terugkijken
Originele uitnodiging
Duurzame consumptie biedt voordelen aan mens en milieu, maar is ook een heel breed begrip. Tijdens dit webinar zoomen we in op een deel van onze voedselketen. Per slot van rekening heeft Oss op dit vlak een rijke historie.
Marian Wagemakers van Dalco Food
Wie Oss zegt, zegt Unox, Bouwman en Zwanenberg. Maar juist in de vleesstad rollen anno 2021 meer vegetarische producten van de band dan ooit tevoren.
Dertig jaar geleden experimenteerde slager Ossenaar Gerard Wagemakers al met andere grondstoffen dan vlees. Die nieuwsgierigheid leidde later tot Dalco Food BV. Begonnen in 1975 als slagerij in het centrum van Oss, is Dalco uitgegroeid tot specialist in het ontwikkelen en produceren van heerlijke maaltijdcomponenten, fingerfood en ingrediënten.
Van McDonald’s in Zwitserland tot Aldi in Amerika. Op de twee locaties van Dalco rolt inmiddels een slordige 15.000 ton kilo voedsel per jaar van de band. Dat is praktisch evenveel als bij de beroemde Osse Unox-fabriek. Met één belangrijk verschil: bij Dalco is het volledig vegetarisch.
“Mensen laten genieten van een smaakvolle vegetarische of Vegan maaltijd: dat is ons doel. Gezond, duurzaam en verantwoord: dat zijn onze kernwaarden. In co creatie met u bedenken we vernieuwende proteïneproducten en verrassende foodconcepten.”
Marian kreeg traditionele waarden als loyaliteit en vertrouwen mee van haar ouders, die Dalco Food samen oprichtten. Ze nam de zorg voor Dalco Food in januari 2013 van haar vader over. Samen met Stefan van den Hanenberg, directeur operations, heeft zij de dagelijkse leiding.
Jasper Spierings over ‘boer worden’
Altijd al heb ik boer willen worden. Toen ik in 2002 afstudeerde aan de HAS in Leeuwarden kreeg ik van mijn vader het beeldje de denker als symbool. Ik moest maar eens na gaan denken over de toekomst van mij en van ons bedrijf. Na de grootschalige landbouw onderzocht te hebben in binnen en buitenland, kwam ik er achter dat dit niet bij mij past. We hebben met de melk van onze koeien een fantastisch product in handen. Hier wilde ik meer mee doen, zo begon het idee om kaas te gaan maken. Ook heb ik mensen om me heen nodig en wat is er mooier dan, zoals ik vanuit de visie van ons pap geleerd heb, de producten direct te verkopen aan de consument. Zo is de Landwinkel geboren en Boer Spierings, zoals ik mezelf noem, uitgegroeid tot een bekend merk in Oss en wijde omgeving. Ik ben iedere dag trots op mijn werk en mijn producten en laat hier graag iedereen die bij ons op het erf komt van meegenieten.
- Marian Wagemakers
- Jasper Spierings